Digital marknadsföring – internt!

Vill du ena medarbetarna på företaget så att de arbetar kraftfullt och engagerat mot samma mål? Då ska du använda den interna digitala marknadsföringen – den som börjar med en medarbetarundersökning.

Vikten av att gå åt samma håll

Människor arbetar bäst om hjärtat är med – och hur åstadkommer man det? Hjärtat är med när människor trivs och känner att de tillför något värdefullt. Det finns bra digitala system att arbeta med för att skapa en bra bild av företaget internt gentemot dina medarbetare. Det första, och viktigaste är att se dem som din målgrupp samt utföra en regelbunden medarbetarundersökning – som ger värdefull feedback att bygga vidare på. Endast när du vet vad dina medarbetare tycker och vad de triggas av kan du profilera uppdragen på ett inspirerande sätt.

Syftet

Det finns olika anledningar till att man undersöker vad företagets medarbetare tycker, en tongivande anledning är naturligtvis för att skapa förbättring och inspirera samt att veta hur du ska utforma den interna marknadsföringen. Det är den marknadsföringen som gör att alla går åt samma håll och företaget får superkrafter.

Det är vanligt att det blir diskussioner inom företagsledningen huruvida det ger tillräckligt mycket att ställa frågor till personalen, men det är inte hela sanningen. Det handlar om hur man ställer frågorna samt hur man följer upp det. Den som inte är van vid dessa processer kan behöva guidning, men frågan är var man kan få riktigt bra support på just detta?

Fullständig guidning på Questback

Questback är en av de ledande lösningarna för feedback från medarbetare. Questback är riktigt bra eftersom det blir enkelt att ta in feedback, att analysera den och att direkt agera på insikter eller forma din interna marknadsföring. Du kan använda den både för medarbetare och kunder, den kan också utformas på olika sätt utifrån behovet. Formulering av frågor och syfte är ofta avgörande för resultatet och det du vill ha ut. Questback guidar tydligt mellan de olika delarna som du behöver känna till och ger dig en utmärkt riktning för ditt specifika ändamål.

Kraftfull utveckling framåt

Genom att visa intresse för vad dina medarbetare tycker skapar du en grund för en lojalitet som kommer direkt från hjärtat. Resultatet av en medarbetarundersökning som används rätt kan skapa en kraftfull utveckling framåt. När personalen är nöjd och känner delaktighet i företaget känner kunderna av det. Att utföra pulsmätningar flera gånger per år gör också att känslan hålls vid liv. En pulsmätning är en mindre undersökning som ska “ta pulsen” på medarbetarklimatet. Questback guidar även här, och du kan exempelvis kombinera pulsmätningar med en årlig större mätning. Ta en titt på Questback!